Translate

sâmbătă, 6 august 2011

Cronica de Concert- 5 August, Sighisoara ICon Arts

Un alt eveniment inclus in programul ICon Arts s-a desfasurat cu deplin succes si s-a bucurat de aprecieri. Este vorba de concertul orchestrei  acestui summer-project ce a oferit publicului prezent in Biserica Evanghelica din Sighisoara (cunoscuta  “de pe deal”) moment cu adevarat nobile ce  (personal) m-au transpus in lumea ideilor si a sentimentelor inalte.
În concertul  susţinut de soliştii Remus Henningn (orga) şi mai ales Stefan Gheorghiu(viola), din data de 5 August 2011 in Biserica Evanghelica “de pe deal”din Sighisoara s-a realizat acea comunicare cu  caracter deosebit, in care s-a simţit un suflu proaspăt, echlibrat, un elan sporit al interpretării unor piese cu accentuate  teme spiritual (Traumerei- Hindemith si Meditation d après Stabat Mater- Guillmant) cat   şi o reală calitate a actului artistic dublata de o eleganta , echidiatanta in cel mai pur stil clasic.Consdider un adevarat eveniment marca Icon Arts deoarece, aceşti minunaţi muzicieni găsesc resurse fizice şi spirituale pentru a se cabra şi a-şi dovedi potenţialul artistic, chiar şi acum in plina vara.
Concertul a debutat cu o lucrare interesanta din multe puncte de vedere. Lucrarea destinata orgii – Meditation d après Stabat Mater a deschis un univers ideal cadrului superbei biserici evanghelice, gazda extreme de primitoare.Bogatia de culori si timbre realizate pe orga baroca de Remus Henning a fost magistral acompaniata de bagheta unuia dintre cei mai talentati dirijori din generatia tanara- Gabriel Bebeselea ce a dozat efficient si a conferit un plus orchestrei prin precizia tempourilor.
Programul a continuat cu o lucrare apartinand lui P. Hindemith- o capodopera a genului- “Traumerei” sau “ Music of Mourning”.Tonul cald, uman al violei maestrului Stefan Gheorghiu a oferit o dimensiune psihologica acestei lucrari, in care asemenea vietii oricaruia-multitudinea de stari se succed. . Această partitură foarte dificilă, cu multe schimbări de măsură, cu o paletă coloristică şi dinamică foarte variate, solicită o perfectă organizare a traseului discursului muzical. Bucurandu-ma de dubla calitate de instrumentist si de spectator activ, mărturisesc că am vibrat la cote inalte, intens. Mai mult decat atat, discursul logic si interpretarea plina de originalitate mi-au produs, pe parcursul audierii un sentiment de împlinire moral- estetică., tinand cont de conotatia profund religioasa, scrisa special la disparitia din acest areal a unui monarh englez iubit-George V- ce invaluie asemeni unei mantii protectoare edificiul architectural sonor.Consider ca este o lucrare care are forta de a purifica sufletele, întinereşte spiritul şi impune respect în lumea interpretilor acestui nobil instrument (viola) ce se apropie mult mai direct, afectuos de glasul uman.
În partea a doua a serii musicale (ce s-a succedat fara pauza), am executat şi deopotriva oferit ascultatorilor Simfonia nr103. în Mi bemol Major de Joseph Haydn, una dintre cele mai interesante lucrari , desprinse din ultima perioada a sederii sale in Londra.O consider o bijuterie ce aminteste si prefigureaza aparitia pe scena, dar mai ales in constiinta a unui nou suflu,ce caracterizeaza pana azi personalitatea “ Titanului”- Ludwig van Beethoven, creaţii orchestrale ale compozitorului. Carismaticul dirijor Rick Stengards, împreună cu Orchestra simfonică alcatuita exclusiv din membri cu certe calitati profesionale si umane  au dat viata, fara  numai “a executa” ci chiar de “a interpreta” un opus plin de savoare si deosebita fervoare in care muzica de factura serioasa, teutona se imbina cu inserturi de muzica italiana ce aminteste de opera buffa.Cele patru miscari ale acestei simfonii au dezvăluit numerosului public frumuseţea muzicii clasice prin patru fatete foarte bine personalizate. Artiştii (instrumentistii) au înfăţişat cu mult rafinament luxurianţa ideilor muzicale precum şi acea migraţie a temelor care impune caracterul pozitiv, plin de avant al simfoniei .

Zadkielix alias Daniel Mihai